Isnin, 16 Mei 2011

Perutusan Hari Guru : Bangkitlah guru untuk rakyat!

PDFCetakEmel
Ditulis oleh NORMALA SUDIRMAN
MONDAY, 16 Mei 2011 15:30
Perutusan Hari Guru
Bangkitlah guru untuk rakyat!


SABAN tahun, detik bersejarah tanggal 16 Mei merupakan tarikh istimewa yang cukup bermakna bagi insan bergelar ‘guru.’ Hampir 360,000 golongan pendidik akan diraikan sempena sambutan Hari Guru pada tahun ini.

Selaku Pengerusi Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS Pusat, saya ingin mengucapkan ‘Selamat Menyambut Hari Guru’ kepada semua barisan pendidik yang telah mencurahkan bakti bagi menggalas tanggungjawab dan amanah dalam memacu halatuju pendidikan negara.

Sesungguhnya, cabaran sistem pendidikan semasa dan gejala sosial yang kian meruncing di kalangan pelajar memerlukan kesediaan pemantapan rohani yang kuat dan kesabaran yang tinggi di kalangan pendidik.

Perjuangan para guru dalam merealisasikan pendidik berjiwa rabbani amat penting demi kelangsungan generasi masa hadapan.

Saya juga ingin merakamkan setinggi- tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih atas segala jasa dan pengorbanan barisan pendidik dari peringkat awal pendidikan kanak- kanak hinggalah ke peringkat IPT.

Sudah pasti penghargaan ini ditujukan khususnya kepada golongan wanita yang bergelar “muslimat” dan mendominasi bidang pendidikan negara dalam memacu halatuju modal insan agar lahir generasi yang seimbang dan berbahagia di dunia dan akhirat.

Sesungguhnya, amat disedari bahawa golongan wanita yang bergelar “muslimat“ merupakan insan yang cukup istimewa. Mereka dianugerahi ísifat keibuaní yang penuh kelembutan dan kasih sayang melebihi kaum lelaki.

Justeru, profesion perguruan amat sesuai dan cukup sinonim dengan golongan bergelar wanita. Kitalah ibu, kitalah isteri, kitalah pekerja, kitalah pendidik, kitalah pendakwah, kitalah pemimpin dan kitalah juga penggerak dalam parti dan masyarakat.

Di tangan kitalah, tergalas amanah dan tanggungjawab untuk mendidik pelajar yang suatu ketika nanti akan berada di gelanggang masyarakat.

Akhir kata, ‘Selamat Menyambut Hari Guru;’ dengan tema ‘Bangkit Guru Untuk Rakyat.’

NORMALA SUDIRMAN
Pengerusi Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS Pusat

Tiada ulasan: