Selasa, 24 Mei 2011

Dr Mariah, Dr Asiah tolak calon Ketua Muslimat

KUALA LUMPUR, 24 Mei: Dua calon, Dr Siti Mariah Mahmud dan Dr Asiah Ali, menolak pencalonan jawatan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) pada Muktamar PAS, Jun ini.

Dr Mariah telah memutuskan hanya mahu bertanding jawatan Timbalan Ketua DMPP dan AJK PAS Pusat, manakala Dr Asiah pula hanya mahu bertanding jawatan Ahli Jawatankuasa DMPP.

Dengan ini, hanya tinggal penyandangnya iaitu Ustazah Nuridah Mohd Salleh dan Siti Zailah Yusof untuk jawatan itu.

Menurut Dr Mariah, keputusan tersebut dibuat setelah berbincang dengan rakan-rakannya termasuk bersama rakan-rakan dari kalangan kepimpinan DMPP.

Katanya, kesediaannya untuk bertanding jawatan Timbalan Ketua DMPP dan menolak pencalonan Ketua dan Naib Ketua bersandarkan kepada beberapa faktor.

"Di antara pencalonan Ketua, Timbalan Ketua dan Naib Ketua DMPP, jumlah pencalonan bagi Timbalan Ketua DMPP yang paling tinggi bagi saya.

"Dengan itu, ia memberikan gambaran kepada saya bahawa dari ketiga-tiga jawatan itu, para perwakilan lebih berhasrat untuk saya bertanding jawatan Timbalan Ketua berbanding jawatan lain dalam DMPP," katanya yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Ahli Parlimen Kota Raja ketika dihubungi, hari ini.

Di samping itu, jelasnya, hasil perbincangan yang diadakan dengan rakan-rakan termasuk dalam usrah, mereka juga lebih suka jika beliau hanya bertanding jawatan Timbalan Ketua DMPP sahaja.

Manakala Dr Asiah ketika dihubungi menjelaskan, keputusannya untuk hanya bertanding jawatan AJK DMPP dibuat setelah berbincang dengan suami dan rakan-rakannya.

"Borang untuk bertanding AJK DMPP dah saya serahkan hari ini. Jadi dengan itu secara rasminya saya menarik diri untuk bertanding bagi jawatan Ketua, Timbalan Ketua dan Naib Ketua DMPP," katanya.

Beliau yang juga Pengarah Ilham menjelaskan, keputusan untuk tidak bertanding jawatan tertinggi DMPP dibuat bagi membolehkan beliau memberikan sepenuh perhatian terhadap soal pendidikan dalam PAS, khususnya untuk menghidupkan Ilham.

Ilham adalah institut latihan yang diwujudkan oleh PAS untuk melatih ahli-ahlinya dalam pelbagai bidang khasnya berkaitan dengan agama Islam.

"Dalam Ilham, saya memang dah mempunyai tanggungjawab besar. Sekiranya saya memegang jawatan tertinggi dalam DMPP, saya bimbang akan terabai tanggungjawab saya terhadap Ilham.

"Politik bukanlah perkara main-main. Ia adalah amanah. Jika kita rasa kita dah tak layak, tak mampu kerana dah mempunyai tanggungjawab lain yang begitu besar, lebih baik kita tak bertanding, nanti hanya akan dimarah oleh ahli-ahli dan merosakkan parti sahaja," kata bekas pensyarah pendidikan Islam UiTM itu.

Jadi, katanya, bagi jawatan-jawatan Ketua, Timbalan Ketua dan Naib Ketua DMPP, beliau menyerahkan kepada calon-calon lain yang lebih berkelayakan untuk bertanding bagi kepentingan parti atau perjuangan Islam, walaupun beliau telah disahkan layak bertanding bagi jawatan-jawatan itu.

Sementara itu, seorang lagi calon Ketua DMPP, Siti Zailah Mohd Yusof memberitahu, beliau belum membuat keputusan sama ada akan bertanding atau tidak bagi jawatan itu.

Beliau juga belum membuat keputusan sama ada mahu bertanding atau sebaliknya bagi jawatan-jawatan lain dalam DMPP yang diterimanya termasuk Ketua, Timbalan Ketua, Naib Ketua dan AJK.

"Segalanya masih dalam proses. Nanti saya akan beritahu kemudian," katanya yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang ketika dihubungi.

Calon layak bertanding Dewan Muslimat PAS Pusat sesi 2011-2013:

Ketua

1. Nuridah Mohd Salleh (Penyandang)
2. Siti Mariah Mahmud, Dr
3. Asiah Ali, Dr
4. Siti Zailah Mohd Yusof.

Timbalan Ketua

1. Asiah Ali, Dr.
2. Mumtaz Mohd Nawi, YB
3. Nuridah Salleh
4. Siti Mariah Mahmud, Dr
5. Siti Zailah Mohd Yusof , YB
6. Wan Hasrina Wan Hassan

Naib Ketua

1. Aiman Athiran Al-Jundi
2. Asiah Ali, Dr.
3. Mastura Mohamad
4. Mumtaz Mohd Nawi, YB
5. Najhatussolehah Ahmad, Dr.
6. Normala Sudirman
7. Nuridah Salleh
8. Rohani Ibrahim, YB
9. Siti Mariah Mahmud, Dr.
10. Siti Zailah Mohd Yusof , YB
11. Wan Hasrina Wan Hassan

AJK

1. Aiman Athirah
2. Amizan Baharuddin
3. Asiah Ali, Dr.
4. Azizah Khatib Mat
5. Azlina Che Haron
6. Bariah Alang Sapri
7. Fatimah Ismail
8. Fatimah Wan Teh
9. Fatimah Zainab Ibrahim, Toh Puan
10. Fazilah Abu Samah
11. Halimah Ali, Dr. YB
12. Hawa Yaakub
13. Kartini Ahmad
14. Khadijah Mahmud
15. Khatijah Jumangat
16. Kintan Man
17. Lo扡o?Ghazali, Dr.
18. Mariam Abdul Rashid
19. Mastura Mohamad
20. Maznah Taha (Melaka)
21. Mumtaz Mohd Nawi
22. Muna Izzah Fadzil Nor
23. Munirah Athira Hassan Adli, Dr.
24. Najihatussolehan Ahmad, Dr
25. Noraini Hussein
26. Norazliza Abd Latif
27. Norhafizah Musa @Ummu Hannan
28. Norhayati Bachok
29. Normala Sudirman
30. Nuridah Salleh
31. Nurul Huda Yusof Rawa
32. Nurwani Ahmat
33. Rahimah Sahit,
34. Rahmah Mohd Isa
35. Raja Azrina
36. Rohani Ibrahim, YB
37. Rohaya Yaacob, Dr.
38. Rosiah Salleh
39. Rosnah Abdullah
40. Rosni Adam, Dr.
41. Safinah Jusoh
42. Sakinah Awang
43. Salbiah Wahab
44. Salmiah Mohd Nor
45. Siti Aisyah Ghazali, YB
46. Siti Mariah Mahmud, Dr.
47. Siti Mariam Othman
48. Siti Zailah Yusof, YB
49. Wahibah Tahir
50. Wan Hasrina Wan Hassan
51. Wan Ubaidah Wan Omar, YB
52. Zahroni A Bakar
53. Zaironi Othman
54. Zaitun Ahmad.

Tiada ulasan: